5.A Matematika
Týždeň 15.6. - 19.6.
Úlohy pre žiakov, ktorí sú doma:
Celý týždeň budeme počítať zo stránky p2-matematika.webnode.sk , 5.ročník
Pondelok: myšou až dole, klikneme na 1.písomná práca. Počítate 1. až 6. Príklad
Utorok: myšou na Čísla väčšie ako 10 000 - 4.strana , príklady 7, 8, 9, 10, 11
Streda: myšou na Premena jednotiek dĺžky - 4.strana - otestuj sa celé
Piatok : myšou na Obvod štvorca a obdĺžnika príklady 14,15,16,17,18,19,20
Riešenia z týždňa 8.6.- 12.6.
Pondelok 8.6.
Výsledky na písomné násobenie prekontrolovať na kalkulačke.
5 a) 94 . 31 + 82= 2 914 + 82 = 2 996 e) 1 812 - 56 . 31 = 1 812 - 1 736 = 76
b) 94 + 31 . 82 = 94 + 2 542 = 2 636 f) ( 1 812 - 56 ) . 31 = 1 756 . 31 = 54 436
c) 94 . ( 31 + 82 ) = 94 . 113 = 10 622 g) 1 812 . 56 + 31 = 101 472 + 31 = 101 503
d) 94 - 31 + 82 = 63 + 82 = 145 h) 1 812 + 56 . 31 = 1 812 + 1 7 36 = 3 548
i) 329 . 43 + 183 . 75 = 14 147 + 13 725 = 27 872
j) ( 329 - 43 ) . 183 + 75 = 286 . 183 + 75 = 52 338 + 75 = 52 413
k) 329 + 43 . 183 - 75 = 329 + 7 869 - 75 = 8 198 - 75 = 8 123
l) 329 . ( 43 + 183 ) - 75 = 329 . 226 - 75 = 74 354 - 75 = 74 279
Príklady násobiť, sčitovať a odčitovať pod seba pod príklad, ale celý príklad nech je aj takto zapísaný .
6)Príklad je zadaný slovne, teda som napísala ako to má vypadať celé a potom vypočítala:
a) 843 . 29 + 896 .48= 24 447 + 43 008 = 67 455
b) ( 1 396 - 899 ) .21 = 497 . 21 = 10 437
c) 8 . 3 415 - ( 694 + 17 305 ) = 27 320 - 17 999 = 9 321
d) / ( 20 000 - 14 385) + 14 385 / . 14 = 20 000. 14 = 280 000 ( ak odčítam 14 385 a znova pripočítam 20 000 sa nezmení)
Riešenia na utorok 9.6.
10. a) 1 450 : 60 = 24 hodín ( 10 je zvyšok)
1 450 minút = 24 hodín a 10 minút
b) 1 hodina 3 600 sekúnd
10 hodín 36 000 sekúnd
20 hodín 72 000 sekúnd
5 hodín 18 000 sekúnd
25 hodín 90 000 sekúnd
90 005 sekúnd = 25 hodín a 5 sekúnd
11. 1.polrok =6 mesiacov 21 398 bicyklov
a)za mesiac 21 398 : 6 = 3 566 zv.2
Mesačne vyrobili približne 21 398 bicyklov.
b) Každý mesiac vyrobili ešte tretinu z ďalšieho bicykla, keďže za 6 mesiacov vyrobili o 2 bicykle viac.To znamená, že dva mesiace vyrobili 3 566 bicyklov a časť z ďalšieho a tretí mesiac 3 567 bicyklov (dorobili poslednú tretinu zo začatého)a ďalšie 3 mesiace sa to zopakovalo.
12. prečítal 2 058 kníh
Cestopisy tretina
Romány polovica
Romány a cestopisy spolu ?
2 058:3 + 2058:2=686+1029= 1 715
Martinov dedko prečítal spolu približne 1 715 románov a cestopisov
1.výsledky prekontrolovať na kalkulačke.
Riešenia úloh na stredu 10.6
4. a)(336:24)+(180:12) = 14 + 15 = 29 c)1 296:16 - 3.22 = 81 - 66 = 15
b) 39 - ( 1 872 : 48) = 39 -39 = 0 d)( 986:58).2:17 =17.2:17 = 34:17 = 2
e) (4.99 + 24):84 =(396+24):84=420:84=5
f)(81.7 - 14):79=( 567- 14):79=553:79=7
5. ? : 12 = 137 ?= 12.137 = 1 644
Musíme deliť číslo 1 644.
6. 12 878 : 94 = 137
Číslo 12 878 je 137-krát väčšie ako 94.
10. 1 kabínka 45 ľudí
Ľudí 1 620
Otočila sa ?-krát
---------------------------------
1 620 : 45 = 36
Kabínka lanovky sa musela otočiť 36-krát.
Riešenia na piatok 12.6.
3. a) 665 : ? = 19 ? = 665 : 19 = 35
b) ? . 26 = 8 164 ? = 8 164 : 26 = 314
c) 31 . ? = 1 581 ? = 1 581 : 31 = 51
d) ? : 45 = 207 ? = 45 . 207 = 9 315
e) 831 : ? = 831 ? = 1
f) ? : 9 043 = 9 043 ? = 9 043 . 9043 = 81 775 849
g) ? : 39 = 114 ? = 39 . 114 = 4 446
h) 4 914 : ? = 78 ? = 4 914 : 78 = 63
11. sedadiel 616
a) 1 rad 28 ľudí b) prišlo 418 ľudí
radov ? v každom rade rovnako ? ľudí
616 : 28 = 22 418 : 22 = 19
V kine je 22 radov. V každom rade sedelo 19 ľudí
c) neobsadených ? sedadiel
616 - 418 = 198
Neobsadených zostalo 198 sedadiel.
12.máj 31 mm
apríl 372 mm
Koľkokrát viac v apríli?
372 : 31 = 12
V Brezne napršalo v apríli 12-krát viac mm zrážok ako v máji.
Týždeň 8.6. - 12.6.
Pondelok: 1. strana - I.Násobenie viacciferných čísel - pr.1f,l,r,x, 2 m,n, 5,6.
Utorok : 3. strana - 10,11,12 a 1(dole) - prvý stĺpec môžu aj viac
Streda: 4.strana 4,5,6,10 ak budú skoro hotoví nech sa vrátia na 1.alebo 3. stranu
Piatok: 4. strana 3,11,13
Úlohy pre tých čo zostali doma
PONDELOK
I.Testová časť
1. Najmenšie trojciferné nepárne číslo má na mieste desiatok číslo:
A 9 B 2 C 0 D 8
2. Auto prešlo za 4 hodiny 348 km. O koľko km viac prešlo auto za 7 hodín?
A 87 km B 609 km C 261 km D 344 km
3. Trojnásobok súčtu čísel 9 a 11 je:
A 20 B 60 C 99 D 297
4. Súčet čísel 1 236 a 36 984 je:
A 38 220 B 35 748 C 36 984 D 1 236
5. Na mieste otáznika v rovnosti 984 = ? - 2 563 je číslo:
A 2 563 B 1 579 C 984 D 3 547
6. Maruška kúpila v obchode čokoládu za 2,40€. Maťo utratil v obchode dvakrát viac ako Maruška. Koľko im vydali z 10- eurovej bankovky, ak zaplatili nákup spolu?
A 4,80€ B 7,20€ C 2,80€ D 2,40€
7. Koľkokrát minimálne musí Evka obehnúť štvorcové ihrisko s dĺžkou strany 84 m, ak chce zabehnúť 1 km?
A 336 B 3 C 21 D 2
UTOROK
8. Koľko štvorcov zo stranou dlhou 2 cm sa zmestí do obdĺžnika s dĺžkou 12 cm a šírkou 8 cm?
A 24 B 96 C 20 D 40
9. Vypočítaj: 2 603 · 52 = ?
A 135 356 B 135 536 C 153 356 D 135 346
10. Vypočítaj: 4 212 : 13 =?
A 342 B 324 C 423 D 432
11. Koľko je dvojciferných čísel, ktoré sa dajú vytvoriť z cifier 1, 2 a 3; ak sa číslice nesmú
opakovať?
A 9 B 3 C 12 D 6
12. Aká časť hodiny je 5 minút?
A 1/5 B 1/6 C 1/12 D 1/20
13. Koľkokrát je číslo 399 väčšie ako číslo 3?
A 1 197 B 133 C 3 D 396
14. Dĺžka obdĺžnika je 24 cm a jeho šírka je 6 - krát menšia ako dĺžka. Aký je obvod obdĺžnika?
A 60 cm B 56 cm C 84 cm D 336 cm
STREDA
15. Najväčšie párne sedemciferné číslo je:
A 9 999 999 B 1 000 000 C 1 000 001 D 9 999 998
16. Koľko eur bude stáť oplotenie trojuholníkovej záhrady, s dĺžkami strán 30 m, 24 m a 41 m; ak 1 meter pletiva stojí 7 €?
A 95€ B 13 € C 102 € D 665 €
17. Číslo 5 687 zaokrúhlené na desiatky je číslo:
A 5 680 B 5 700 C 5 690 D 5 600
18. Na mieste otáznika v rovnosti 12 300 000 : ? = 1 230 je číslo:
A 10 B 100 C 123 D 10 000
19. Rímske číslo MCMXLIX je arabské číslo:
A 1 939 B 1 969 C 949 D 1 949
20. Koľko cm je 78 m?
A 780 B 7 800 C 78 000 D 78
21. Uhlopriečky v štvorci:
A sú kolmé a rôzne B nie sú kolmé a sú zhodné C sú kolmé a zhodné D neexistujú
22. Ktoré strany v obdĺžniku sú rovnobežné?
A protiľahlé B žiadne C susedné D všetky
PIATOK
II. opakovanie 5.ročník
1. Vypočítaj: a) 3 521 · 9 = b) 2 000 · 10 000 =
c) 64 000 : 800 = d) 7 695 : 5 =
e) 30 · 144 = f) 3 969 : 7 =
2. Doplň správne číslo na mieste ♥:
a) 170 · ♥ = 17 000 b) 3 600 000 : ♥ = 36
c) 10 000 · ♥ = 1 280 000 d) ♥ : 1 000 = 680
3. Adelka rezervovala lístky do divadla pre seba a svoje štyri kamarátky spolu za 60 €.
a) Koľko eur stál jeden lístok?
b) Koľko eur zaplatila, ak jedna kamarátka ochorela a nemohla prísť?
4. Správne zapíš a vypočítaj: a) Trojnásobok čísla 50 zmenšený o 140
. b) Štvrtinu z čísla 176.
c) Od ktorého čísla je číslo 100 päťkrát väčšie?
d) Dvojnásobok čísla 32 zväčšený o 13.
e) Podiel najväčšieho trojciferného čísla a čísla 3.
5. Vypočítaj: a) 18 + 5 · 4 - 70 : 2
b) 9 · ( 7 + 11 · 3 ) - 6 · 60
c) 4 · ( 27 + 21 : 7) + 11 · 0 - 8 · 5
d) 8 · ( 4 + 12 · 3 ) - 32 · 10
6. Zaokrúhli: a) na desiatky: 25, 99, 1 254, 285 361, 1 256 387
b) na stovky: 99, 152, 3 268, 1 001, 2 638 942
c) na tisícky: 2 065, 1 999, 32 421, 32 256 123 256
7. Napíš: a) najväčšie 5 - ciferné číslo a tri prirodzené čísla po ňom nasledujúce
b) najmenšie 6 - ciferné číslo a tri prirodzené čísla mu predchádzajúce
c) ďalšie 3 čísla v postupnosti: 25 668, 25 768, 25 868, ..... , ..... , ..... . Pekný týždeň.
HODNOTENIE NA VYSVEDČENÍ !!!! šk. rok 2019/20 - 2. polrok
Žiak v šk. roku 2019/20 - v 2. polroku bude hodnotený z matematiky známkou 1 -4.
Základom pre hodnotenie bude známka v 1. polroku šk.r. 2019/20.
Vzhľadom na to, že nie je možné objektívne ohodnotiť výkon žiaka, bude pri hodnotení zohľadnené:
- Priebežná klasifikácia v období od 4.2.2020 - 12.3.2020.
- Posielanie vypracovaných úloh,
- Frekvencia posielania vypracovaných úloh učiteľovi a ich správnosť
- Posielanie úloh načas
- Aktívny prístup a komunikácia s učiteľom
- Riešenie dobrovoľných úloh
Pri aktívnom plnení úloh (posielani vypracovaných úloh), minimálne 80 %, ich včasné zaslanie a posúdení priebežnej klasifikácie, môže byť žiakovi zlepšená známka o jeden stupeň.
Týždeň 1.6. - 5.6.
Milí žiaci, k MDD vám prajem hlavne, aby ste boli zdraví a veľa radostných chvíľ . Viem ,že väčšina z vás nastupuje do školy, ale podľa pokynov môže vás v jednom týždni učiť jeden učiteľ , ja ako učiteľka nad 60 rokov budem učiť z domu ,tak sa osobne asi nestretneme. V triede nemáte interaktívnu tabuľu, preto už nebudeme preberať nové učivo a sústredíme sa na opakovanie toho čo sme preberali. Príklady vám budem posielať po vyučujúcich a budú to prefotené príklady, ak budete skôr hotoví ako skončí hodina, môžete si zase dorábať úlohy v pracovnom zošite, ktoré budete vedieť. Do školy si prineste zošit a pracovný zošit 2. Prajem vám pekný týždeň.
Správne riešenia z minulého týždňa:
PZ2 str.61 cv.7 a) 4.6=24 cm b) 4.73=292 mm
c)a= 4 cm 9 mm = 49 mm o= 4.49 = 196 mm= 19 cm 6 mm
Str.62 cv.9 o=2.3+2.6=18 cm
Str.62 cv.11 a) o=2.5+2.8=26 cm b) o=2.38+2.73=76+146=222 mm
c) a=64 mm b=72 mm O= 2.64+2.72= 128+144=272 mm = 27 cm 2 mm
Str.63 cv.13 záhrada - obdĺžnik a=36 m b=12 m
brána 3 m ,stačí 90 m pletiva?
O= 2.36+2.12= 72+24=96 m 96-3 = 93 m
Na oplotenie nestačí 90 m pletiva
Str.63 cv.14 Koberec - štvorec : o= 36 m
a=?m
36=4.a a=36:4=9m
Na jednu stranu koberca sa spotrebuje 9 m lemovky.
Str.63 cv.15 Záhrada - obdĺžnik: a=7 m , b=12 m
Plot o = ?m
o= 2.7+2.12=14+24=38 m
Plot okolo záhrady je dlhý 38 m.
Str.63 cv.16 Ihrisko - štvorec: 90 m-2=88
o=88 m
a=? m
a=88:4=22 m
Jedna strana ihriska má dĺžku 22 m
Str.64 cv.17 Ihrisko- obdĺžnik: a=100 m b=60 m
Obehli 3-krát o= ?m
o= 2.100+2.60=200+120=320 m
3.320 = 960 m
Chlapci prebehli 960 m.
Str.64 cv.18 školský dvor- štvorec o= 400 krokov
1 m = 2 kroky
o= 400:2=200 m a= 200:4=50 m
Jedna strana školského dvora má dĺžku 50 m
Týždeň 25.5. - 29.5.
Premenu jednotiek dĺžky mi zatiaľ poslalo len 14 z vás, takže som vám ešte nedala na stránku správne výsledky, až neskôr. Tí, ktorí mi poslali , už výsledky vedia. Dúfam, že čo je obvod je vám všetkým jasné. Prejdeme na úlohy z praxe, pri ktorých sa môžeme s obvodom stretnúť.
Nové zadanie: Pracovný zošit 2 str. 63 cv.13,14,15,16,17,18
Str.61 cv.7, str.62 cv.9,11
Bola by som rada, keby pri každom slovnom príklade ( 13 - 18) bol náčrt, zápis, vzorec ,výpočet a odpoveď. Prefotiť a poslať.
Správne riešenia z minulého týždňa:
1g) štvorec: a=1 037 mm , o= 4.a = 4.1 037 = 4 148 mm
1h) štvorec: a=59 m , o = 4.59 = 236 m
2g) obdĺžnik : a= 29 cm, b=47 cm , o = 2.a+2.b = 2.29+2.47= 58+94=152cm
2h) obdĺžnik: a=58 mm b=3 cm= 30 mm , o = 2.58 + 2.30 = 116+60 = 176 mm
3a) štvorec: o= 36 cm, a = 36:4=9 cm
4a) obdĺžnik: o=18 m , a=4 m, b=( 18 - 2.4):2 =10:2 =5 m
Týždeň 18.5. - 22.5.
Tí, ktorí ste mi poslali na kontrolu premenu jednotiek, ovládate jednotky dĺžky veľmi dobre.Zopakovali sme si aj vlastnosti obdĺžnika a štvorca.
Nové zadanie:
Tento týždeň sa naučíme počítať obvod obdĺžnika a štvorca. Slovo obvod ste už počuli ,keď vám mama merala obvod pása, alebo obvod bokov. Merala vám , koľko centimetrov máte okolo pása, alebo bokov. To isté budeme zisťovať aj pri rovinných útvaroch. Prakticky ste sa s obvodom stretli ,keď ste videli plot okolo rodinného domu, alebo záhrady ( dĺžka plota okolo záhrady = obvod záhrady) a v budúcnosti ho budete potrebovať vedieť vypočítať, keď budete takýto plot stavať a budete kupovať materiál na plot.
My sa budeme zaoberať obdĺžnikom a štvorcom. Tieto útvary ohraničujú strany a teda ich obvod budú tvoriť tieto strany.
Zapíšeme si do zošita: Obvod obdĺžnika a štvorca
Obvod rovinných útvarov počítame ako súčet všetkých strán útvaru. Označujeme ho malým
písmenom "o". Uvádzame ho v dĺžkových jednotkách ( mm, cm, dm, m, km).Zjednodušene ho pre
každý útvar vyjadrujeme vzorcom:
Obvod obdĺžnika o = 2.a + 2.b ( o -obvod, a, b - susedné strany)
Obvod štvorca o = 4.a ( o - obvod , a - strana štvorca)
Prejdeme na stránku p2-matematika.webnode.sk , 5.ročník , Obvod štvorca a obdĺžnika - videonávod ( napísané červenou farbou ). V návode je zrozumiteľne vysvetlené, ako sa vypočíta obvod štvorca a obdĺžnika. Máte tam aj vzorové príklady a naučíte sa ako môžeme vypočítať stranu ak je daný obvod. Návod sa dá zastaviť, tak si môžete vzorové príklady odpísať z videa.
Úlohy na precvičenie : p2-matematika.webnode.sk - 5.ročník - Obvod štvorca a obdĺžnika - 1 g, h, 2 g, h, 3 a, 4 a
To je na tento týždeň všetko.
Správne riešenia z minulého týždňa:
1.cv. Pravdivé tvrdenia sú a) e) f) g) h) i)
2.cv. vrcholy: A, B, C, D
Strany: AB, BC, CD, AD
Uhlopriečky: AC , BD
Rovnobežné strany: AB a CD , BC a AD
3.cv.a) Všetky strany štvorca sú zhodné. b) Štvorec je 4 - uholník. c) Susedné strany štvorca sú
kolmé. d) Protiľahlé strany štvorca sú rovnobežné. e)Uhlopriečky štvorca sú zhodné, kolmé
a rozpoľujú sa.
4.cv. a) Obdĺžnik je 4 - uholník. b) Protiľahlé strany obdĺžnika sú zhodné a rovnobežné. c) Susedné
strany obdĺžnika sú kolmé a rôzne. d) Uhlopriečky obdl. Sú zhodné, rozpoľujú sa a nie sú kolmé.
Premena jednotiek:
Prajem pekný týždeň.
Týždeň 11.5. - 15.5.
Žiaci, ktorí mi ešte neposlali riešenie slovných úloh a príklady z minulého týždňa, prosím pošlite mi ich. Tento týždeň budeme opakovať geometriu. Zopakujeme si vlastnosti štvorca a obdĺžnika a vrátime sa k premene jednotiek dĺžky.
Zapíšeme si do zošita farebný text : ŠTVOREC A OBDĹŽNIK - vlastnosti
Štvoruholník - je rovinný útvar, ktorý má 4 vrcholy a 4 strany.
Štvorec - je štvoruholník, ktorý má všetky 4 strany zhodné ( rovnako dlhé), susedné strany má na seba kolmé a protiľahlé strany má rovnobežné.
Obdĺžnik - je štvoruholník, ktorého protiľahlé strany sú zhodné a rovnobežné a susedné sú na seba kolmé.
Čierny text nepíšete to sú moje pokyny čo máte urobiť. Pod text si narysuj štvorec ABCD ak a=3 cm , obdĺžnik KLMN ak /KL/= 5 cm a /LM/= 3 cm. V obidvoch útvaroch spoj protiľahlé vrcholy. V každom útvare dostaneš dve úsečky, odmeraj ich a zapíš:
Štvorec: /AC/= /BD/= dĺžka : poloha:
Obdĺžnik: /KM/= /LN/= dĺžka: poloha:
Porovnaj dĺžku ( zhodné ,rôzne) - zapíš, urči polohu ( kolmé áno, kolmé nie) - zapíš. Tieto úsečky nazývame uhlopriečky.
Uhlopriečky sú úsečky, ktoré spájajú protiľahlé vrcholy rovinných útvarov
Ak ste správne rysovali , dozviete sa:
Štvorec má zhodné a na seba kolmé uhlopriečky.
Obdĺžnik má zhodné , ale nie kolmé uhlopriečky.
Prejdeme na stránku p2-matematike.webnode.sk - 5.roč. - Štvorec, obdĺžnik - vlastnosti - cv. 1,2,3,4 ( cv.1 - prepísať pravdivé tvrdenia do zošita, cv.2 - prekresliť obr. do zošita a zapísať čo je v cv. zadané, cv.3,4 zapísať celé vety do zošita)
- zopakujeme si premenu jednotiek dĺžky - tá istá stránka - 5.roč. - Premena jednotiek dĺžky- II.
Premena jednotiek dĺžky - z tabuľky si odpíšeme do zošita prvých 10 jednotiek a premeníme, alebo v druhom stĺpci len doplníme jednotku. Odfotiť a poslať, ale len premenu jednotiek.
Správne riešenia z minulého týždňa:
Súčin je výsledok násobenia . Súčet je výsledok sčítania. Rozdiel je výsledok odčítania. Podiel je výsledok delenia. Kto si to ešte mýli, zapíše si to do zošita.
52/5 13 650 : (13 . 25) = 13 650 : 325 = 42
52/6 na výpočet použijeme opačný počtový výkon 115.95 =10 925/ 10 925+75= 11 000/
11 000 : 275= 40 / 40.70 = 2 800 / 2 800- 56 = 2 744 / 2 744 : 56 = 49
52/7 1.stl. 5 814 : 23 = 252 zv.18 2.stl. 21.137 = 2 877 + 9 = 2 886
3,stl. 238 : 15 = 15 zv.13 4.stl. 50 . 413 = 20 650 + 36 = 20 686
5.stl. 140 : 11 = 12 zv.8 6.stl. 15 . 200 = 3 000 - môže byť aj iné podľa zvyšku
53/9 a) 576 : 48 = 12 b) 2 250 : 30 = 75
9 375 : 75 = 125 1 372 : 28 = 49
125 : 5 = 25 273 : 21 = 13
400 : 8 = 50 615 : 41 = 15
Pozor! Uvádzala som postup výpočtu neznámeho čísla, neodpisovala som zadanie.
Prajem pekný týždeň.
Týždeň 4.5. - 7.5.
Riešenia z minulého týždňa:
50 / 19 1680 : 80 = 21 Autu idúcemu rýchlosťou 80 km/h bude cesta trvať 21 hodín.
50/20 5 000 : 333 = 15 Škola môže za 5 000eur kúpiť 15 počítačov po 333 eur.
50/21 (3 999 + 21) : 12 = 4 020 : 12 = 335 Výška jednej splátky je 335 eur.
50/22 1 848 : 33 = 56 V jednom rade vysadí 56 koreňov.
50/23 638 : 11 = 58 - predané v nedeľu
638 + 58 = 696 - predané za sobota a nedeľu
Za víkend predali 696 ruží
51/3 a) 885 + 46 = 931 b) 1 635 + 4 812 = 6 447
270 - 31 = 239 9 514 - 1 408 = 8 106
1 575 : 15 = 105 7 236 + 492 = 7 728
16 470 : 30 = 549 13 192 - 5 316 = 7 876
52/1 1 080 : 15 = 72 Číslo 15 je 72-krát menšie ako 1 080.
52/3 1 560 : 15 = 104 Číslo 1 560 je 104-krát väčšie ako 15.
52/3 a) 660 . 20 = 13 200 20-krát väčšie číslo ako 660 je 13 200.
b) 660 + 20 = 680 O 20 väčšie číslo ako 660 je 680.
c) 660 : 20 = 33 20-krát menšie číslo ako 660 je 33.
d) 660 - 20 = 640 O 20 menšie číslo ako 660 je 640
Keď mi budete nabudúce posielať úlohy , prosím vás aj s postupom, ako ste prišli k výsledku.
Nové zadanie: pracovný zošit 2 str. 52 cv. 5,6,7 str.53 cv.9 - úlohy vypracujte do zošita z matematiky, neprepisujte do pracovného , tabuľka nemusí mať tvar tabuľky, ale výpočet označíte ako 1.stĺpec , 2.stĺpec atď. Prefotiť zošit z matematiky a poslať do 11.5.
Prajem pekný týždeň.
Týždeň 27.4 - 30.4
Riešenie z minulého týždňa:
Tí, ktorým ešte delenie nejde nezúfajte, je to pomerne náročný postup, ktorý je potrebné si zautomatizovať, preskúša vašu pamäť a schopnosť odhadnúť čo najpresnejšie koľkokrát sa deliteľ (číslo, ktorým delíme) nachádza v delenci(číslo, ktoré delíme).Ak vám to vôbec nejde, použite na delenie kalkulačku a uvádzajte len číslo pred desatinnou čiarkou ( na kalkulačkách to býva obyčajne bodka dole).
1.a) 39 f) 202 k) 1209 p) 893
b) 108 g) 213 l) 99 q) 512
c) 54 h) 1148 m) 208 r)1256
d)36 i) 614 n) 3017 s) 2916
e) 105 j)405 o) 365 t) 1109
Riešenie 2.príkladu si môžeme zjednodušiť podľa skúseností, že vieme ľahko vypočítať 4 : 2 = 2, 40 : 20 = 2 , 400 : 200 = 2 , 4 000 : 2 000 = 2. Hoci sa delenec aj deliteľ 10-krát, 100-krát, 1 000-krát zväčšil výsledok je rovnaký a teda aj v zložitejších číslach, ktoré sa končia nulami môžeme rovnaký počet v obidvoch vynechať a deliť 10-krát, 100-krát atď. menšie čísla a výsledok bude rovnaký a to nám zjednoduší výpočet. Napr. 47 256 000 : 3 000 =15 752 aj 47 256 : 3 = 15 752 aj 4 725 600 : 300. Pozor , keď čísla nekončia rovnakým počtom núl. Tam môžeme vynechať len počet núl taký, ako má číslo ktorým delíme (deliteľ). Napr. 42 300 : 30 = 4230 :3 = 1 410
2. a)367 e) 67 i) 630
b)29 f)120 j) 758
c) 3 300 g) nedá sa k) 1 200
d) 59 h) 891 l) 740
Prečo g) nedá sa Keby ste chceli rozdeliť 1 celý kus na 0 dielov nedá sa to , vždy vám zostane 1 celý kus a nie nič. Preto sa 0 deliť nedá. Logicky vieme zdôvodniť výsledok keď 0 pripočítame, keď ju odčítame aj keď ňou násobíme. Deliť sa ňou nedá.
Nové zadanie : týždeň 27.4. - 30.4.
- máte 3 hodiny Budeme pracovať v pracovnom zošite časť 2 , str.5O cv. 19,20,21,22,23 - zápisy nemusíte, len riešenie, str.51 cv.3, str.52 cv.1,2,3.
Slovné úlohy by som rada videla, stačí keď prefotíte len tie a pošlete mi ich. Riešenia síce budú na stránke, ale chcem vás poznať ako rozmýšľate, keďže vás tak krátko učím.
Prajem pekný týždeň.
5.A Matematika
Týždeň 20.4 - 24.4.
Tento týždeň budeme deliť dvojciferným deliteľom. Ako pomôcka vám môže slúžiť video, ktoré nájdete na stránke vám už známej p2-matematika.webnode.sk Otvoríte si 5.ročník a hľadáte červeným napísané Delenie dvojciferným deliteľom - videonávod. Pani učiteľka to tam veľmi zrozumiteľne vysvetľuje a preto som sa rozhodla, že sa pokúsime to naučiť. Mnohých z vás, ako som sa už presvedčila, to učili už vaši rodičia , za čo im ďakujem. Ktorým to však ešte nejde bez chyby, skúste ešte raz video.
- potom sa pokúste na tej istej stránke riešiť - Prirodzené čísla IV - násobenie a delenie viacciferných čísel - III. delenie dvojciferným deliteľom bez zvyšku cv. 1, 2. Ak vypočítate väčšinu príkladov bez chyby budem spokojná.
Prajem veľa úspechov pri počítaní !
Riešenia z minulého týždňa
5.A Matematika
Prajem pekný deň .Verím , že ste zdraví .Chcela by som najskôr poďakovať vašim rodičom ,ktorí dozerajú na vaše učenie sa doma a zastupujú aj nás učiteľov .Väčšina z vás úlohy ,ktoré som chcela poslať , ste poslali hlavne ich zásluhou .Nie je dôležité ako budeme hodnotiť ,ale čo budete po návrate do školy vedieť . Úlohy sa budem snažiť vyberať tak ,aby ste nezabudli čo už viete a nezaťažovala vás .Pokúsime sa naučiť aj niečo nové .Ak si s niečím neviete poradiť ,napíšte mi na recka@zsbrezno.edu.sk .
Riešenia úloh ,na ktoré nestačí len kalkulačka , ale je dôležitý aj postup , vám budem uvádzať na tejto stránke . Dôverujem vašim rodičom a bude mi stačiť ,ak mi raz za dva týždne napíšu ,že ste dané úlohy vyriešili na hore uvedenú mailovú adresu . Projekt Baktéria Matika mi nemusíte posielať ,chcela som len ,aby ste videli ako rýchlo sa môžu šíriť baktérie a vírusy ,ku ktorým patrí aj koronavírus a chápali svojich rodičov ,keď vám niečo nedovolia .
Riešenie zadaných úloh : PZ str.54 -55
Projekt Baktéria Matika str.55 cv.2 po 39. sek. Je to 549 755 613 888 baktérií
Str.55 cv.3 približne po 19 sekundách
Str.55 cv.4 približne po 39 sekundách
Str.55 cv.5 približne po 12 sekundách
Nové zadanie na týždeň 15.4 - 17.4. :
- Prejdite na stránku p2-matematika.webnode.sk ( 5.ročník - Prirodzené čísla IV. - Násobenie
a delenie viacciferných čísel - I. Násobenie viacciferných čísel - cvičenia
1f,2f,3d,5a,b,c,d,6b,7)
- Tá istá stránka ( 5.roč. - Prir.čísla IV. - Násob.a delenie viaccif. čísel - II . Delenie jednocif .
deliteľom zo zvyškom cvičenia 1d,2d) počítaj do zošita
- Tá istá stránka ( 5.roč. ,červený text - Delenie dvojciferným deliteľom - riešené príklady -
video , je to návod ako deliť dvojciferným deliteľom )
- Veľa chuti do počítania prajem . Vaša matikárka.