5.B Biológia
Týždeň 15.6. - 19.6.
Projekty máte už dúfam všetci odovzdané, tento týždeň si po ne prídem. Zostávajú nám prebrať už len vtáky a cicavce. Prečítať uč. str. 98 - 102
Poznámky: Lúčne a poľné vtáky
-jarabica poľná ,bažant poľovný,(pohlavná dvojtvarosť),drop fúzatý ,škovránok poľný, havran poľný, sokol myšiar - ku každému dopísať 1 vetu, čo ťa zaujalo
Lúčne a poľné cicavce
-hraboš poľný, myš domová,chrček poľný, syseľ pasienkový, zajac poľný a králik divý, krt podzemný-o každom zapísať 1 vetu
-hlodavce- veľké rezáky(hlodavé zuby) , majú veľkú schopnosť rozmnožovať sa, pri premnožení spôsobujú škodu na poľnohospodárskych plodinách
-zapíš rozdiely medzi králikom a zajacom
Týždeň 8.6. - 12.6.
uč.str.96 - 97 Obojživelníky a plazy na lúkach a poliach - prečítať, napísať poznámky
Poznámky: Obojživelníky a plazy na lúkach a poliach
-obojživelníky: ropucha bradavičnatá, ropucha zelená - najväčšie žaby, zavalité telo, sú chránené
-plazy: jašterica krátkohlavá má 4 končatiny, v nebezpečenstve pri dotyku odlomí chvost, ktorý jej po čase dorastie
-vretenica severná- náš jediný jedovatý had- v ústach má jedové zuby s jedovou žľazou
Do zošita odpísať a nakresliť z učebnice na str.97 obr.257 Rozlišovacie znaky užovky a vretenice.
Dokumenty : youtube - Hady žijúce na Slovensku (11 min.) Jašterica zelená ( 5 min.) Ropucha bradavičnatá
HODNOTENIE NA VYSVEDČENÍ !!!! šk. rok 2019/20 - 2. polrok
Žiak v šk. roku 2019/20 - v 2. polroku bude hodnotený z biológie známkou 1 - 4.
Základom pre hodnotenie bude známka v 1. polroku šk.r. 2019/20.
Vzhľadom na to, že nie je možné objektívne ohodnotiť výkon žiaka, bude pri hodnotení zohľadnené:
- Priebežná klasifikácia v období od 4.2.2020 - 12.3.2020.
- Posielanie vypracovaných úloh( odpovedí na zadané otázky), ich správnosť
- Vypracovanie projektu , jeho spôsob a úroveň spracovania
- Posielanie úloh načas
- Aktívny prístup a komunikácia s učiteľom
- Riešenie dobrovoľných úloh
Pri aktívnom plnení úloh (posielani vypracovaných úloh), minimálne 80 %, ich včasné zaslanie a posúdení priebežnej klasifikácie, môže byť žiakovi zlepšená známka o jeden stupeň.
Týždeň 1.6. - 5.6.
Milí žiaci, k MDD vám prajem hlavne, aby ste boli zdraví a veľa radostných chvíľ v živote. Nezabudnite sa venovať projektom, ktoré môžete odovzdať v škole( najneskôr na budúcej biológii), alebo mi poslať odfotené na mail ( do 6.6.), ak nie ste v škole. Tento týždeň sa začneme venovať živočíchom žijúcim na lúkach a poliach.
Učebnica str.93 -95 , prečítať , napísať poznámky.
POZNÁMKY: Lúčne a poľné bezstavovce
-mäkkýše - slimáky ( slimák meňavý, slimák stepný) a slizniaky
-obrúčkavce - dážďovka zemná
-článkonožce - pavúkovce , hmyz
-pavúkovce- pavúky( križiak obyčajný, strehúň škvrnitý) a kosce( kosec rožkatý)
-hmyz- čmeľ zemný, svrček poľný, kobylka zelená, pásavka zemiaková, lienka sedembodková, koník čiarkovaný, krtonôžka, bystrušky, motýle( vidlochvost ,babôčky)
Týždeň 25.5 - 29.5.
Nové zadanie: uč. Poľné plodiny str.89 - 92
Zapísať do zošita: Poľné plodiny
- obilniny - pšenica ,raž, jačmeň, ovos, kukurica
- krmoviny - ďatelina lúčna, lucerna siata, vika siata, bôb obyčajný ( strukoviny)
- olejniny - slnečnica ročná, kapusta repková pravá
- okopaniny - ľuľok zemiakový, repa cukrová
Nezabudnite na úlohu, ktorú som vám zadala, máte ešte čas, ale pomaly na nej pracujte.
Prajem pekný týždeň.
Týždeň 18.5. - 22.5.
Musím vás pochváliť, väčšina z vás si svoju úlohu splnila a vidím , že si svedomito píšete aj poznámky, aby ste si preberané učivo lepšie zapamätali. Dúfam, že ste boli poobzerať aj okolité lúky a všímali ste si čo tam rastie, behá a lieta. Budeme sa ďalej venovať rastlinám, ktoré by ste tam mali vidieť.
Nové učivo: uč.str.87 - 88 Lúčne rastliny a huby - prečítať, popozerať obrázky
Zapísať do zošita : Lúčne rastliny a huby
- lúčne trávy - lipnica, kostrava, psiarka, timotejka, reznačka a mätonoh
- byliny mokrých lúk - kukučka, iskerník, nezábudka, záružlie, jesienka
- byliny suchých lúk -margaréta, zvonček, rebríček, šalvia, pakost
- liečivé lúčne byliny - dúška materina, rumanček kamilkový, rebríček obyčajný
- chránené lúčne byliny - vstavačovec májový, hlaváčik jarný,
- huby na lúkach - pečiarka poľná, bedľa vysoká, tanečnica poľná
Dlhodobá úloha : Vyberte si jedného živočícha, alebo rastlinu, hubu, ktorá vás najviac zaujala. Pohľadajte v časopisoch, alebo na internete o ňom/nej zaujímavosti a vypracujete projekt. Projekt vypracujete na veľký výkres ( A3- ako dve učebnice biológie vedľa seba).Súčasťou projektu budú základné údaje o živočíchovi, alebo rastline, dostatočne veľký obrázok ( aj nakreslený) a nájdené zaujímavosti. Pozor textu ,ktorý napíšete, musíte aj rozumieť ,preto nesťahujte z internetu texty, kde sú samé latinské výrazy a vy ich neviete ani prečítať a nie ešte čo znamenajú. Termín odovzdania
bude do 6.6. To sa dúfam už aj uvidíme.
Prajem pekný týždeň.
Týždeň 11.5. - 15.5.
Chcem sa poďakovať všetkým žiakom, ktorí si splnili povinnosť a odpovedali na 10 otázok, ktoré som zadala v týždni 20.4.- 24.4. Kto ešte neposlal/a a číta tieto riadky, bola by som rada, keby odpovedal/a.
Nové zadanie:
Zopakujte si prebraté učivá podľa otázok:
1) Ktoré spoločné znaky majú vodné vtáky? Vymenuj vodné vtáky.
2) Ktoré spoločné znaky majú brodivce? Vymenuj brodivce.
3) Čo znamená, že mláďatá sú kŕmivé a nekŕmivé? Uveď aj príklady.
4) Ktoré spoločné znaky majú vodné cicavce?
5) Ktorý z vodných cicavcov je mäsožravec?
6) Čím ťa zaujal bobor?
Odpovede si zapíšte do zošita.
- prečítať v učebnici str. 84 -86 Lúky, pasienky a polia a keď sa pôjdete s rodičmi poprechádzať po lúkach a poliach všímajte si čo z prečítaného vidíte. Svoje zistenia si tiež zapíšte do zošita.
Prajem pekný týždeň.
Týždeň 4.5. - 7.5.
Nezabudnite mi poslať odpovede na otázky, ktorí ste ešte neposlali.
NOVÉ UČIVO:
Učebnica str.77 - 78 Vodné cicavce - naučiť
POZNÁMKY: Vodné cicavce
- znaky cicavcov - srsť, rodia živé mláďatá, živia sa (cicajú) materským mliekom
- vodné cicavce - lesklá, hustá, nepremokavá srsť, silný chvost, plávacie blany medzi prstami
-vydra riečna - valcovité telo s plochou hlavou a malými ušami, mäsožravá, čisté vody
- bobor vodný - až 1 m , hlodavé zuby (hlodavec), bylinožravec, žije v kolóniách, hrádze na vode,
plochý neosrstený chvost
- ondatra pižmová - 40 cm, z bokov sploštený chvost pokrytý šupinami, kopovité hniezdo z rastlín, prevažne rastlinná potrava.
Pod poznámky vypíš z obr.217 na str. 79 dva potravové reťazce.
Týždeň 27.4 - 30.4.
Pošlite mi odpovede na otázky do 5.mája.
Dokončíme Vodné vtáky - prečítať po str.76, môžete použiť aj e učebnicu 5, sú tam aj zaujímavé kvízy
POZNÁMKY:
- potápka chochlatá - plávajúce hniezdo, dobre lieta
-kormorán - hniezdi na stromoch v kolóniách, živí sa rybami a preto ho rybári neradi vidia pri vodných plochách, kde sa starajú o ryby
-čajka smejivá - dobre pláva, lieta - loví drobné ryby, hmyz, slimáky
Vtáky žijúce pri vode:
-kaňa močiarna - dravec, živí sa hmyzom, žabami, vodnými vtákmi, príležitostne rybami, dobre lieta
Brodivce : dlhé nohy, dlhý krk, dlhý zobák, brodia sa v plytkej vode
- bocian - je brodivec, dobre lieta, má kŕmivé mláďatá
- volavka popolavá - brodivec, hniezdi v kolóniách, kŕmivé mláďatá
Kŕmivé mláďatá - po vyliahnutí slepé, neoperené, rodičia sa musia o ne starať, kŕmiť ich.
Spevavce - kúdelnička, trasochvost, rybárik
Prajem príjemný týždeň.
5.B Biológia
Prajem pekný deň a verím, že ste zdraví, pravidelne dvakrát do týždňa si sadnete aj k biológii ,tí šikovní ste ma o tom aj presvedčili. Chcem sa poďakovať aj vašim rodičom, ktorí teraz musia nahradiť aj nás učiteľov. Zatiaľ som to nechala na vašu samostatnú prácu, kým si zvyknete na učenie sa doma. Budem sa snažiť vám touto stránkou pomôcť, hlavne pri písaní si poznámok. Zároveň raz za čas budem od vás chcieť aj niečo poslať, aby som vedela, že si aj niečo pamätáte. Ak budete mať s niečím problém, môžete mi písať na mail recka@zsbrezno.edu.sk
Týždeň 20.4. - 24.4.
Opakovanie: otázky, na ktoré by ste mali vedieť odpovedať :
1) Popíš vonkajšiu stavbu tela kapra.
2) Čo pokrýva telo rýb?
3) Aké informácie získavajú ryby bočnou čiarou?
4) Čím dýchajú ryby?
5) Vymenuj 5 druhov rýb, ktoré žijú v sladkých vodách.
6) Čím má pokryté telo skokan zelený?
7) Na aký pohyb má skokan prispôsobené zadné končatiny?
8) Vymenuj obojživelníky z učebnice.
9) Čo sú žubrienky?
10) Ktoré plazy žijú vo vode?
Odpovede ešte neposielajte dám vám ako vždy dlhší čas.
Nové zadanie :
- prečítajte si Vodné vtáky v učebnici na str.74,75
POZNÁMKY : Vodné vtáky
- znaky vtákov - perie, predné končatiny premenené na krídla, zobák
- vodné vtáky - navyše - plávacie blany na nohách, mastné perie(mazová žľaza pri chvoste), širší zobák s drobnými zúbkami na bokoch
Kačica divá - dobre pláva aj lieta, je čiastočne sťahovavá, nekŕmivé mláďatá
Hus divá - stojaté vody, dobre lieta, sťahovavá, nekŕmivé mláďatá
Labuť hrbozobá - veľký lietajúci vták, čiastočne sťahovavá, nekŕmivé mláďatá
- nekŕmivé mláďatá - sú operené, vidia a krátko po vyliahnutí si hľadajú potravu
Zatiaľ stačí , pokračovať budeme nabudúce.
