6.C Biológia
Týždeň 15.6. - 19.6.
Touto cestou sa vám prihováram už posledný raz v tomto šk. roku. Pevne verím, že v budúcom to nebude potrebné. Zošity z biológie si v každom prípade odložte, budem ich chcieť vidieť. Ešte stále máte možnosť odovzdať mi zadania, ktoré som chcela poslať. Po tomto týždni to už nebude možné.
Tento týždeň si len zopakujete z poznámok stavbu tela všetkých bezstavovcov.Každý dobrovoľne.Pohľadajte na YouTube vhodné videá o bezstavovcoch a ich stavbe tela.
Prajem pekný týždeň.
Týždeň 8.6.-12.6.
Blíži sa koniec tohto podivného školského roka a dúfam, že väčšina z vás si z posledných mesiacov aspoň niečo bude pamätať a tí čo neradi sedia pri knihách, využili čas na chodenie do prírody a podrobnejšie si ju všímali .Mali ste možno viac času popremýšľať, ako by k jej ochrane mohol prispieť každý z nás. Okrem koronavírusu sa hovorilo aj o čistejšom ovzduší počas obmedzenia dopravy a priemyselnej výroby. Mali by ste sa zamyslieť nad svojim vozením sa na aute, či je to vždy nevyhnutné. Skôr ako začnete premýšľať nad životným prostredím, skúste popremýšľať nad tým, či ste odovzdali všetko čo ste mali. Povinne ste mi mali odovzdať odpovede na 10 otázok z kvetu a plodu, projekt Klíčenie semien fazule. Nebolo toho veľa a preto ma udivuje, že vás je dosť, ktorí ste si nesplnili svoje úlohy. Prekontrolujte svoje odoslané maily a ak nechcete mať úlohu nesplnenú( ako keby ste v škole dostali 5), môžete mi ju ešte dodatočne poslať.
NOVÉ ZADANIE: uč.str.87 - 90, prečítať, napísať poznámky
POZNÁMKY: Živočíchy s článkovaným telom - článkonožce
-spoločné znaky: majú telo a končatiny zložené z článkov, vonkajšiu chitínovú kostru, svaly sa na ňu upínajú zvnútra
-rozdelenie :
- pavúkovce ( 4 páry- 8 nôh, hlavohruď, bruško, bez tykadiel)
- kôrovce (viac párov končatín- zhora vidíme 5.párov,hlavohruď a bruško,2.páry tykadiel)
- hmyz ( 3 páry - 6 nôh, hlava, hruď, bruško, 1.pár tykadiel, 2.páry krídel)
-tráviaca rúra - ústny otvor, črevo, análny otvor
-obehová sústava - otvorená - rúrkovité srdce
-nervová sústava - rebríčková
Okrem rozdielnych znakov, ktoré som uviedla v zátvorkach sa líšia:
-pavúkovce -križiak - 8 očí, klepietka- jedová žľaza, hmatadlá, mimotelové trávenie, na konci bruška snovacie bradavice (tkajú siete - inštinkt ) , dýchanie - pľúcne vaky , sú oddeleného pohlavia, majú priamy vývin
-kôrovce- rak riečny - telo chráni pancier spevnený uhličitanom vápenatým( nerastie, musí ho zvliekať), oči na pohyblivých stopkách, prvý pár končatín premenený na klepetá, -tráviacu rúru tvorí ústny otvor, žalúdok, pečeň, črevo, análny otvor - na konci bruška má chvostovú plutvičku -je oddeleného pohlavia, má priamy vývin
- hmyz- zložené oči, 1 pár tykadiel, hmatadlá, hryzadlá, - tráviaca rúra - ústne orgány( hryzavé, lízavé, cicavé, bodavo-cicavé) - končatiny sú prispôsobené na skákanie, lezenie, prichytávanie, zber peľu -dýcha - vzdušnicami(sústava trubičiek) -je oddeleného pohlavia, má nepriamy vývin, ktorý má 2 formy:- neúplnou premenou(vajíčko,larva, dospelý jedinec-koník) a úplnou premenou(vajíčko,larvy kukla,dosp.jedinec- motýľ)
HODNOTENIE NA VYSVEDČENÍ !!!! šk. rok 2019/20 - 2. polrok
Žiak v šk. roku 2019/20 - v 2. polroku bude hodnotený z biológie ZNÁMKOU 1 - 4.
Základom pre hodnotenie bude známka v 1. polroku šk.r. 2019/20.
Vzhľadom na to, že nie je možné objektívne ohodnotiť výkon žiaka, bude pri hodnotení zohľadnené:
- Priebežná klasifikácia v období od 4.2.2020 - 12.3.2020.
- Posielanie vypracovaných úloh( odpovedí na otázky), ich správnosť
- Práca na projekte, spôsob a úroveň spracovania
- Posielanie úloh načas
- Aktívny prístup a komunikácia s učiteľom
- Riešenie dobrovoľných úloh
Pri aktívnom plnení úloh (posielaní vypracovaných úloh), minimálne 80 %, ich včasné zaslanie a posúdení priebežnej klasifikácie, môže byť žiakovi zlepšená známka o jeden stupeň.
Týždeň 1.6 - 5.6.
Milí žiaci k MDD vám prajem hlavne, aby ste boli zdraví a veľa radostných chvíľ. Budeme pokračovať ďalej. Učebnica str. 85-86 - Živočíchy s obrúčkami - obrúčkavce, prečítať, napísať poznámky
Poznámky: Živočíchy s obrúčkami - obrúčkavce
-ich telo tvoria články - obrúčky
-dážďovka zemná - pohybuje sa striedavým zmršťovaním a uvoľňovaním svalov ,štetiny, sliz
-ústny otvor- tráviaca rúra- análny otvor
-vylučovacie orgány- 2 kanáliky v tvare lievikov v každom článku
-dýcha celým povrchom tela
-má zatvorenú obehovú sústavu- krv prúdi v uzavretých cievach
-má rebríčkovú nervovú sústavu
-je obojpohlavný živočích, 2 jedince si vymenia spermie
-opasok- v prednej časti, vylučuje sliz, z neho sa tvorí obal, ktorým sú obalené oplodnené vajíčka, má priamy vývin( mladé jedince sú podobné dospelým)
Prajem pekný týždeň.
Týždeň 25.5 - 29.5.
Nové zadanie: uč.str.82 - 83 - Živočíchy so schránkou - mäkkýše, prečítať , napísať poznámky.
Poznámky: Živočíchy so schránkou - mäkkýše
-makkýše - majú mäkké , nečlánkované telo chránené vápenatou schránkou ulitou alebo lastúrou
-ulita - vápenatá špirálovite stočená schránka- tvorí ju jeden celistvý kus - ulitníky (slimák)
- lastúra - vápenatá ,plochá schránka- dva kusy , spojené 2 svalmi - lastúrniky (škľabka)
- ulitníky - slimák záhradný- žije v záhradách, rastlinná potrava
- telo tvorí svalnatá noha chránená ulitou, ktorá vpredu prechádza do hlavovej časti
- na hlave je ústny otvor( drsný jazýček) a 2 páry zasúvateľných tykadiel ( 1.pár-oči, 2.pár - čuch,hmat)
-vnútorná stavba tela slimáka - nakresliť obr. 248 str.82
- vnútorné orgány sú uložené vo vnútornostnom vaku
- tráviaca sústava - tráviaca rúra( ústny otvor, žalúdok ,črevo, pečeň, análny otvor)
-dýchacia sústava- pľúcny vak
- otvorená obehová sústava
-uzlinová nervová sústava
-obojpohlavný živočích -priamy vývin- malé slimáky podobné dospelým
-lastúrniky- škľabka veľká- v stojatých vodách, telo tvorí svalnatá noha, nemá hlavovú časť ani zmyslové orgány
-dýcha žiabrami kyslík rozpustený vo vode. Voda s kyslíkom a potrava sa do tela dostáva prijímacím otvorom
-tráviaca sústava- tráv. Rúra ( ústny otvor, žalúdok, črevo, vyvrhovací otvor)
- otvorená obehová sústava, uzlinová nervová sústava
-nepriamy vývin- vajíčko, larva(parazituje na tele rýb) dospelý jedinec
Prajem pekný týždeň.
Týždeň 18.5. - 22.5.
Väčšina z vás sa mi ozvala, aj keď odpovede na otázky ste mi poslali len 11. Myslím, že vás je v triede viac a keď odpovede nepošlete hodnotenie bude horšie. Mrzelo by ma to hlavne u tých, ktorí si dali záležať na projekte .Musím vás pochváliť, pretože zaslané projekty boli vypracované veľmi pekne a potešilo ma ,že niektorí pracujete s rodičmi v záhradách a pridali ste si do projektu aj svoje vylepšenia.
Nové učivo: Vnútorné parazity - ploskavce a hlístovce
-ploskavce - majú ploské telo, žijú voľne v prírode, alebo parazitujú v tele stavovcov
- pásomnica - je parazit, žije v tenkom čreve človeka, prichytená o črevo háčikmi alebo prísavkami, živiny prijíma celým povrchom tela
- je obojpohlavný živočích, v posledných článkoch je veľa oplodnených vajíčok ,ktoré sa stolicou dostávajú z nakazeného človeka von
- vajíčka sa vyvíjajú v tele medzihostiteľa ( ošípaná, hovädzí dobytok), dostanú sa do krvi a svalov a tam sa z nich vyvinú larvy, z ktorých vzniká uhor
-uhor sa do tela človeka dostane zjedením "uhrovitého mäsa", ktoré je nedostatočne tepelne upravené
- hlistovce - valcovité, pružné, na konci zúžené telo, majú tráviacu rúru (ústny otvor, črevo, análny otvor), sú oddeleného pohlavia ( samček a samička)
- pohlavná dvojtvarosť - samček sa líši od samičky ( veľkosťou, tvarom tela, sfarbením..)
- hlísta detská - žije v tenkom čreve človeka, je parazit
- mrľa ľudská - žije v hrubom čreve človeka, je parazit
Skúste svojimi slovami povedať , čo je parazit.
Prajem pekný týždeň.
Týždeň 11.5. - 15.5.
Posledný termín ,do kedy môžete poslať odpovede na 9.otázok z týždňa od 20.4. - 24.4. a projekt, je 15.5. Kto nepošle vypracované zadania do tohto termínu, budem to považovať za nesplnenú úlohu.
Nové zadanie: učebnica strana 78 - 79 - prečítať
POZNÁMKY: Drobné vodné živočíchy - pŕhlivce
- nezmar - mnohobunkový živočích - veľkosť 1 cm
Nakresliť obr.233 aj s popisom ( len celého nezmara , nie časti vpravo)
-má rozptýlenú nervovú sústavu
- pohlavné rozmnožovanie - obojpohlavný živočích ( na povrchu tela sa tvoria u jedného jedinca spermie aj vajíčka) - na jeseň
- nepohlavné rozmnožovanie - pučanie -na povrchu tela sa tvoria púčiky, ktoré po dorastení sa oddelia - v lete
- regenerácia- schopnosť nahradiť poškodenú časť tela - u nezmara z každej časti tela môže dorásť nový nezmar
Prajem vám pekný týždeň.
Týždeň 4.5. - 7.5.
Nezabudnite mi poslať , tí ktorí ste ešte neposlali, odpovede na otázky a projekt. Ak vám semená nevyklíčili, odkreslite si do zošita obr.208 na str.68 - dvojklíčnolistová rastlina a svojimi slovami popíšte čo sa na obrázku so semenom deje. To bude náhrada vášho projektu, odfoťte a pošlite .
NOVÉ UČIVO: Huby s plodnicou
Obrázok plodníc už máte nakreslený z učebnice
- huby získavajú živiny z tiel živých alebo odumretých organizmov, neprebieha v nich fotosyntéza, nepatria medzi rastliny
- telo tvorí - podhubie - v pôde
- plodnica - klobúk, hlúbik
- huby sa rozmnožujú výtrusmi, ktoré sa tvoria vo výtrusniciach - uložené na spodku klobúka na lupeňoch( muchotrávka), alebo rúrkach ( kozák,dubák)
- závoj - na začiatku rastu niektorých húb pokrýva klobúk, počas rastu sa pretrhne a na hlúbiku zostávajú zvyšky - prsteň
- pošva - niektoré mladé huby sú uložené v plachtičke, ktorá po roztrhnutí zanecháva na spodku hlúbika zvyšky - pošvu
- význam húb - rozkladajú organické zvyšky na jednoduchšie látky ( zachovávajú kolobeh látok)
- symbióza - spolunažívanie niektorých húb s určitými druhmi stromov
Zo str.73 -74 vypíš jedovaté a jedlé huby
Iné huby a lišajníky
- kvasinky - jednobunkové huby, rozmnožujú sa pučaním, využívame ich pri kysnutom ceste
Nakresliť obr.227 str.75 aj s popisom stavby tela
- plesne - huby bez plodnice - ich telo tvorí podhubie a výtrusnica s výtrusmi ( pozri obr.229),patrí sem pleseň hlavičkatá, papleseň štetkovitá
- lišajníky - organizmus zložený z dvoch organizmov - hubové vlákna ( nasávajú vodu) a jednobunkové zelené riasy ( fotosyntéza - organické látky) - spolunažívajú - symbióza
- medzi lišajníky patria - diskovka bublinatá (na stromoch) ,diskovník múrový, zemepisník mapovitý, dutohlávka sobia
Týždeň 27.4 - 30.4.
Pošlite mi odpovede na otázky do 5.mája.
Dokončíme aj náš projekt: formu si môžete vybrať , ak ste si zapisovali a kreslili do zošita môžete odpovedať na moje otázky, ktoré ešte v zápise nemáte zodpovedané aj do zošita, odfotiť a poslať, Alebo si môžete projekt vypracovať na výkres A4 , odfotiť a poslať do 30.4.
PROJEKT: Klíčenie semien fazule a jej rast.
Fotky alebo kresby a odpovede na otázky:
- kedy bol pokus založený
- kedy semená vyklíčili
- kedy si vyklíčené semená zasadil/a
- kedy sa objavili prvé listy
- ako sa menila.
Učebnica str.73 prečítať Huby s plodnicou a do zošita nakresliť pečiarku ovčiu a muchotrávku zelenú, najväčšiu plodnicu podľa obrázka 222 aj s popisom. Poznámky zatiaľ nepíšte, tie vám napíšem ja na budúci týždeň. Teraz je toho už na vás dosť.
Prajem pekný týždeň.
6.C Biológia
Prajem pekný deň a verím, že ste zdraví, pravidelne dvakrát do týždňa si sadnete aj k biológii. Chcela by som poďakovať aj vaším rodičom, ktorí na vaše učenie dozerajú a nahrádzajú aj nás učiteľov. Budem sa vám snažiť touto stránkou pomôcť , aspoň pri poznámkach. Zároveň formou odpovedí na otázky zistíte, či si niečo pamätáte, alebo sa do toho musíte ešte pozrieť. Ak sa budete potrebovať na niečo spýtať môžete ma kontaktovať na recka@zsbrezno.edu.sk
Týždeň 20.4. - 24.4.
Otázky na ktoré by sta mali vedieť odpovedať:
1) Aké typy kvetných obalov poznáš? Uveď aj príklad rastliny, ktorá ho má.
2) Ako sa nazýva samčia časť kvetu a z ktorých častí sa skladá?
3) Ako sa nazýva samičia časť kvetu a z ktorých častí sa skladá?
4) Čo je opelenie?
5) Čo je oplodnenie?
6) Uveď 3 druhy súkvetia, ku každému súkvetiu príklad rastliny, ktorá ho má.
7) Ktoré časti tvoria plod?
8) Popíš stavbu semena.
9) Uveď 3 príklady dužinatých a 3 príklady suchých plodov.
Odpovede mi zatiaľ neposielajte, len si ich pripravte.
Nové učivo : Rastlinné telo ako celok uč. Str.71,72
POZNÁMKY: Rastlinné telo ako celok
- rastliny sú vo výžive sebestačné - autotrofné - nezávislé od iných organizmov
- prebieha v nich fotosyntéza - potrebujú na svoj rast svetlo - bez svetla sa v rastline netvorí chlorofyl
- rastliny dýchajú kyslík - vydychujú oxid uhličitý - uvoľňuje sa energia
- rastlina pre svoj život potrebuje vodu, v nej rozpustené živiny ( prijíma koreňom),oxid uhličitý zo
vzduch(prijíma listami)
- bez vody rastliny vädnú
- rastlina je jednotný celok
Nakreslite si obr.219 na str.72 aj s popisom , dokreslite ktorým smerom rastie koreň a ktorým
stonka.
Prajem veľa chuti do práce.